Dag 3

2 maart 2016 - Addis Ababa, Ethiopië

Dag3

Vandaag zijn we de dag begonnen met een hardloopclinic, om half 8 zouden we beginnen. Om kwart over 7 was er de mogelijkheid om van te voren even iets kleins te eten. De hardloopclinic is georganiseerd voor ons om ons voor te bereiden op de ladies run die zondag op ons programma staat. Zo konden we even wennen aan de andere luchtvochtigheid. De clinic werd verzorgd door 2 topatleten uit Ethiopië. We zijn eerst een stuk naar boven gewandeld voordat we begonnen. Het was super stijl dus op het moment dat we boven aan kwamen was iedereen al buiten adem. Ik had echt het gevoel alsof je bijna geen lucht kon happen. We gingen echt op de Ethiopische tour, midden door het bos, er was geen pad te bekennen en er lagen alleen maar takken en keien. Het was goed uitkijken dus. Ondanks dat hardlooen niet m'n favoriete bezigheid is ging het best goed en had het wel wat zo door het bos. We liepen in een rijtje achter elkaar berg op berg af. Na ongeveer een half uur zijn we weer naar beneden gegaan richting ons guesthouse. We hadden drie kwartier de tijd om allemaal te douchen en daarna gingen we voor ons 'echte ontbijt'. Hierna zijn we vertrokken richting de organisatie Dires House of sports. We hebben iedereen gedag gezegd en hebben daarna een voorlichting gekregen van een Ethiopische man, die Nederlands sprak. Hij is de eigenaar van de organisatie. Hij had heel lang in Nederland gewoond en vond het zo inspirerend dat hij zelf iets op wilde richten. En dit met groot succes, er zijn 20 SPAT-trainers bij hem in dienst. Dit zijn de trainers met een lichamelijke beperking. Na de voorlichting gingen we naar buiten waar alle trainers ons op stonden te wachten met een gele of een roze roos. Om elkaar beter te leren kennen zijn we gaan speeddaten met de trainers. We gingen als groep allema naast elkaar staan en tegenover ons stonden de trainers. Na een minuut moesten wij elke keer een plekje opschuiven. Op mijn beste engels heb ik met iedereen een praatje gemaakt. Echt super lieve mensen. Na het speeddaten hebben we de groep in tweeën verdeeld, we zijn met de trainers door de stad gewandeld. Dit hebben we gedaan om zo te ervaren hoe mensen op ons als blanken samen met de trainers met een beperking reageerden. Na een uur te hebben gewandeld in de hitte kwamen we weer bij elkaar als groep en de trainers en zijn we naar een hamburgertent gegaan. Één van de trainers is mede eigenaar van de tent. Het was een heerlijke hamburger en hij zat helemaal te stralen, echt heel leuk. Na onze late lunch zijn we naar een voetbalwedstrijd gegaan. Wij waren de enige blanken tussen een heel stadion vol met allemaal zingende en juichende Ethiopianen. Er hing echt een super leuke sfeer en ze waren vol onder de indruk van ons want we werden van alle kanten gefotografeerd. Tijdens de wedstrijd wordt er met een golfkarretje het veld ingereden als er iemand op de grond ligt. Dit was wel grappig om te zien. We zijn iets eerder uit het stadion gegaan voor onze veiligheid. Hierna zijn we naar ons guesthouse gegaan en hebben we gegeten en de dag geëvalueerd. Een super gave dag.