Dag 7

6 maart 2016 - Addis Ababa, Ethiopië

Jaa, we hebben eindelijk weer water. En kan fris en fruitig mn verhaal typen. Vanochtend zijn we weer vroeg opgestaan. We zijn naar Dires gegaan en vertrokken richting de scholen. Er stonden 3 scholen op het programma waar niemand nog eerder was geweest. Wij vertrokken richting een school waar een aantal dove kinderen op zaten en een aantal kinderen zonder beperking. Het waren super kleine kindjes nog en we haalden ze op in de klas. Eerst hebben we ons even voorgesteld en heb ik de lerares een paar potloden, gummen en puntenslijpers gegeven wat ik voor de reis had gekocht. De lerares was er echt super blij mee. We zijn met de kindjes naar buiten gegaan en hebben de groep in drieën verdeeld zodat we allemaal met een iets kleiner groepje de activiteit konden doen. Het was echt super leuk. De dagen zijn vrijwel veel hetzelfde doordat we veel scholen bezoeken, maar het verveelt nooit. Toen we terug waren bij Dires begonnen we met een koffieceremonie, dit is een traditie in Ethiopië, omdat koffie uit Ethiopië komt. Dit deden we met alle SPAT-trainers. 1 keer per maand doen ze hier spelletjes bij om de groeo bij elkaar te houden. Dit vinden ze heel erg belangrijk. Na de ceremonie stond er weer een lekker lunch voor ons klaar. We hadden nog even tijd over een zijn naar Dires for development gegaan. Dit hoort ook bij de organisatie Dires house of sports. Dit was op een gewone school en hier werd een viering gehouden. De fruit day. Er werden allemaal liedjes gezongen, gedanst en fruit gegeten. Heel bijzonder om mee te maken. Na de viering zijn we de stad uit gegaan naar een revalidatiecentrum. Het onweerde en regende en daarom moesten we helaas de activiteit in een hele kleine ruimte doen. Het was wel echt een hele bijzondere doelgroep, heel variërend. Veel gipspootjes gezien. Toen we terug waren in ons guesthouse hebben we lekker gegeten en daarna geëvalueerd. Na de evaluatie had Suzan nog een hele leuke verrassing voor ons allemaal. Ze had geregeld met onze familie dat ze allemaal een filmpje zouden sturen. Ik kreeg een heel lief filmpje van mijn ouders! En nu is het weekend. Morgen gaan we naar Zuba, dat is bos gelegen buiten de stad. Dit gaan we samen met de trainers doen.